Ledare

Ledare på Andas Mamma är jag Jennie. Året 2003 fick jag min första anställning som undersköterska på en förlossningsavdelning och detta blev mitt första möte med barnmorskans fantastiska arbete. Jag utbildade mig till sjuksköterska 2005 och studerade ytterligare 1 1/2 år på Linköpings Universitet för att bli legitimerad barnmorska.

Jag är själv mamma och har fött två barn. Att stå inför en förlossning väckte många tankar  hos mig och jag funderade även mycket över min egen kapacitet som kvinna.

Min vision är att stärka er som föräldrar så ni får en egen strategi att plocka fram och arbeta med som par. Det finns ingen som är så bra som just ni på att föda ert barn!

Det som är en aha-upplevelse för mig är att jag kan använda profylaxandningen i många olika sammanhang. Exemplevis när jag tränar hårt och tanken slår mig  "nu orkar jag inte längre".Fokuserar jag och tillämpar pofylaxandning så kan jag köra lite till och lite längre.

Efter 7 år av erfarenhet med profylax där mental träning är en stor del kan jag nu också erbjuda individuella samtal med människor som vill arbeta med sin mentala förmåga. Det är ett spännande arbete vi gör tillsammans. Jag vet att reslutaten kan bli häftiga!
"when nothing goes right go left" är ett klokt uttryck tycker jag. Men vi bör också förstå hur vi kan komma till de nya målen vi satt upp för oss när vi äntligen bestämt oss för att förändra något. Om vi fortsätter leva våra liv som tidigare kan vi heller inte förvänta oss ett annat resultat.  

Nedan visar jag lite olika exempel på vad kursen i profylax kan ge Er.
Vad kursen i mental träning ger er ser vi bara om ni provar!

Välkomna!

 

 

 

 

 

 

En del av profylaxen är massage. Massagens syfte är att ge smärtlindring och avslappning för kvinnan. Här instruerar jag hur massage kan ges när den gravida kvinnan sitter på en pilatesboll, något som finns tillgängligt på många förlossningskliniker.

 

 

 

 

Partnerns roll är bl.a. att observera kvinnan och ge det stöd hon för tillfället behöver. Tidiga tecken på att kvinnan börjar spänna sig kan vara en rynka i pannan eller axlar som åker upp mot öronen. Det är då partnern ska vara aktiv och hjälpa till så kvinnan åter kan komma ner i ett avslappnat tillstånd, efter en sammandragning exempelvis.

Jag hjälper Sara att slappna av i ansiktet. Målet är att inga onödiga spänningar som kostar energi skall finnas.  

På kursen hjälper vi Er som par att finna orden som kan påminna om vad som är viktigt just nu. Personligen tycker jag att "ner, tung, lugn" fungerar. Bara de orden kan trigga mig till ett avslappnat tillstånd, något som behövs när ett barn ska födas. När det är vila mellan sammandragningarna så ska även kvinnan uppleva vilan, " just nu har jag ingen sammandragning, nu vilar jag! ". Att vara närvarande i sin egen kropp är viktigt.