Ledare

Ledare på Andas Mamma är jag Jennie. Året 2003 fick jag min första anställning som undersköterska på en förlossningsavdelning och detta blev mitt första möte med barnmorskans fantastiska arbete. Jag utbildade mig till sjuksköterska 2005 och studerade ytterligare 1 1/2 år på Linköpings Universitet för att bli legitimerad barnmorska.

Jag är själv mamma och har fött två barn. Att stå inför en förlossning väckte många tankar  hos mig och jag funderade även mycket över min egen kapacitet som kvinna. Tiden efteråt med två barn var intensiv och inte alltid så lätt som jag önskade heller. Då hade jag velat haft mera konkreta tips på hur jag skulle kunna tänka som mamma. Detta får ni på vår föräldrakurs.Jag har under många år arbetat på en BB avdelning och har haft samtal inför många hemgångar från BB. Jag vet vilken information du/ni behöver för detta nya kapitel. 

Min vision är att stärka er som föräldrar så ni får en egen strategi att plocka fram och arbeta med som par både under förlossning och er första tid hemma.
 

Varmt välkomna!

 

 

 

 

 

 

En del av profylaxen är massage. Massagens syfte är att ge smärtlindring och avslappning för kvinnan. Här instruerar jag hur massage kan ges när den gravida kvinnan sitter på en pilatesboll, något som finns tillgängligt på många förlossningskliniker.

 

 

 

 

Partnerns roll är bl.a. att observera kvinnan och ge det stöd hon för tillfället behöver. Tidiga tecken på att kvinnan börjar spänna sig kan vara en rynka i pannan eller axlar som åker upp mot öronen. Det är då partnern ska vara aktiv och hjälpa till så kvinnan åter kan komma ner i ett avslappnat tillstånd, efter en sammandragning exempelvis.

Jag hjälper Sara att slappna av i ansiktet. Målet är att inga onödiga spänningar som kostar energi skall finnas.  

På kursen hjälper vi Er som par att finna orden som kan påminna om vad som är viktigt just nu. Personligen tycker jag att "ner, tung, lugn" fungerar. Bara de orden kan trigga mig till ett avslappnat tillstånd, något som behövs när ett barn ska födas. När det är vila mellan sammandragningarna så ska även kvinnan uppleva vilan, " just nu har jag ingen sammandragning, nu vilar jag! ". Att vara närvarande i sin egen kropp är viktigt.